Для учнів































Запобігання вживання наркотиків підлітками

Мета: з’ясувати причини вживання наркотичних речовин підлітками та способи їх уникнення

Коли дитина вступає в період статевого дозрівання, в неї може з'явитися нездорова цікавість до алкогольних напоїв, цигарок і речовин токсичної дії. Чому?
Якоюсь мірою це можна пояснити тим, що гормони статевих залог, різко активізуючи метаболізм (обмін речовин), спричиняють вивільнення й вироблення значної кількості енергії. Підліток не розуміє, що з ним відбувається, звідки ця енергія, що буквально його «розпирає». У цей час дуже важливо спрямувати «зайву» енергію й силу в спорт, творчість, громадську чи трудову активність.
На жаль, більшість підлітків витрачає енергію на вулиці, в «тусовках». Через неналежне виховання, брак вольових якостей, особливих заборонних бар'єрів, через невміння керувати своїми емоціями в них часто виникає немотивований протест проти «всіх і всього на світі». Через це вони мучаться від неусвідомлення себе й свого становища, що породжує важкі психічні стани.
Скуштувавши вперше наркотичні речовини, дехто з підлітків нібито відчуває полегшення. Наркотичний стан на короткий час притупляє гостроту неприємностей та життєвих негараздів, знімає психічну напруженість, дає можливість розслабитися й відновити втрачену психічну врівноваженість. Згодом, у когось із них може з'явитися бажання пережити такі відчуття знову й знову. Поступово розвивається залежність і патологічний потяг до цих речовин (з грецької «манія»), що, як правило, переростають у небезпечні хвороби - алкоголізм, токсикоманію, наркоманію,
Крім цього, в деяких підлітків у цей період може спостерігатися втрата життєвих орієнтирів через недостатню увагу або байдужість з боку батьків, педагогів, а звідси - самотність і туга, вихід з яких підліток шукає в компанії, в різноманітних неформальних об'єднаннях молоді, які часто суттєво впливають на його світогляд, поведінку й життя.
Але підліток може не помічати й не відчувати цього. Коли товариші й друзі починають курити цигарки, вживати алкогольні напої або наркотики, йому досить важко сказати: «Ні, я не хочу». Він може злякатися втратити друзів, компанію. У цій важкій ситуації важливо вміти зробити правильний вибір. Помічником і підтримкою в цю хвилину повинні стати знання, відповідальність перед сім'єю, перед своїм майбутнім, пере суспільством.
У підлітків і юнацькому віці спонукальним мотивом для початку прийому наркотиків можуть стати цікавість, прагнення до експерименту, схильність до наслідування, підпорядкованість груповій поведінці, бажання випробува­ти на собі із почуття протиріччя ефект дії тієї чи іншої речовини.
Зловживання наркотиками виникає через несприятли­вий вплив близького оточення - неправильне виховання, поганий приклад ровесників чи дорослих, неблагополучною обстановкою в сім'ї. Велике значення має доступність наркотиків.
Наркоманія частіше розвивається у осіб з конституційними аномаліями характеру чи набутими психопатоподібними змінами.
Серед наркоманів нерідко зустрічаються особи низь­кого рівня інтелектуального розвитку (обмеженість інтере­сів, емоційна бідність, моральна та інтелектуальна недос­коналість, орієнтація на безмежне споживання і розваги).
Таким чином. до основних причин початку вживання наркотичних речовин підлітками можна віднести
1.     Цікавість до наркотиків, до нових відчуттів, до «забороненого плоду», яка ґрунтується на хибній упевненості, що вживання кількох доз ще не призводить до наркоманії. Але є значна кількість людей, особливо підлітків, у яких дуже нестійкі (лабільні) біохімічні процеси, коли молекули наркотичної речовини можуть уже після перших спроб вживання «включитися» в обмін речовин і зумовити наркотичну залежність. Особливо такі «розваги» небезпечні для осіб, які мають залежність від нікотину чи алкоголю.
2.     Втрата життєвих орієнтирів, а звідси поява синдрому «беззмістовного» життя, сильне душевне враження, почуття самотності, байдужості з боку батьків, педагогів, психологів, друзів.
3.     Невдоволення життям, яке виникає на ґрунті постійних конфліктів у сім'ї, навчальних закладах, низького матеріального й соціального рівня.
4.     Вплив оточення, друзів, компанії. Потрапляючи в товариство, де вживають наркотичні речовини, юнак чи дівчина часто починають вживати наркотики, бо не хочуть видаватися «білою вороною».
5.     Простота переходу від легких наркотиків (цигарок, алкоголю) до більш небезпечних. Часом їхній брак стримує підлітка від цього кроку.
6.     Знання про шкоду наркоманії нарівні загальноприйнятого штампу «дуже шкідливо» (це стосується і цигарок, і алкоголю) і незнання, наскільки це шкідливо і в чому, коли і як, ця шкідливість проявляється.
7.     Недостатній розвиток забороненого внутрішнього фактора (в неповних сім'ях, за неправильного виховання).
8.     Кримінальна романтика». Декотрим підліткам подобається спілкування зі старшими, які порушили закон. Для підлітків це «престижно». Хоча загальновідомим є той факт, що найбільше наркоманів серед злочинців і тих, хто відбував покарання в місцях позбавлення волі.







Злодій у квартирі
Злодіїв у лісі сторожили,
а вони з будинку виносили.
Народна мудрість

Скільки навколо відбувається дивних речей, а іноді і неприємного характеру.
Так, приходиш додому після школи і раптом бачиш зламані двері, і не чиєїсь квартири, а своєї власний, вірніше, батьківської.
 А за дверима чутні чиїсь незнайомі суворі голоси.

Подібна ситуація повинна вражати, лякати і надихати на які-небудь рішучі дії  з  твоєї  сторони.

Твій ровесник, потрапивши в таку історію, розгубився. Допоможи йому прийняти правильне рішення, прочитавши наш тест.
 Можливо, від твоєї відповіді зараз буде багато чого залежати в майбутньому.

Костя Оберанцев повернувся додому і побачив, що вхідні двері відкриті, а з квартири доносяться сторонні голоси.


ЩО ТРЕБА ЗРОБИТИ КОСТІ?


1) ввійти в квартиру і розправитися з грабіжниками ударами карате;

2) непомітно піти і повернутися через годину;

3) спуститися до сусідів і викликати від них по  телефону  міліцію.

Залишатися на місці як укопаний і переживати свій емоційний шок ні в якому разі не варто.
У даній небезпечній ситуації потрібно діяти таким чином, щоб вийти з цього з мінімальним збитком для сімейних цінностей і свого здоров'я, тобто  грамотно й обережно.
Входити   у квартиру     чи намагатися затримати зловмисників на місці злочину категорично не рекомендується: це надзвичайно небезпечно для тебе. Навіть якщо твій улюблений фільм "Один вдома"; вчасно зміркуй, що це тільки в кіно діти і підлітки запросто справляються зі здоровими лобами.
Куди простіше спуститися до сусідів і без усякого тремтіння в голосі пояснити їм, що відбувається щось жахливе, і попросити дозволу  зателефонувати   в міліцію (номер телефону - 02), щоб запобігти пограбуванню.

Не панікуючи, дочекайся оперативної міліцейської бригади в сусідів.
У даний момент це для тебе найбільш безпечне місце.

Якщо ти знаєш, що сусіди у твоєму під'їзді завжди болісно реагують на клич "Пожежа!", тоді можна спробувати і цей варіант. Але кричати краще  не на своїй сходовій площадці, а трохи нижче, щоб була можливість вибратися на вулицю.
Викрикнувши свій заклик, ти уб'єш відразу двох зайців: сусіди швидко зреагують на твій голос, вибіжать назовні довідатися, що відбувається, а грабіжники запанікують і, може бути, залишать квартиру, не прихопивши із собою нічого.
Але  ти, про усякий випадок, вибігай на вулицю і спробуй запам'ятати зовнішній вигляд будь-яких незнайомців, що виходять із твого під'їзду. Якщо вони сідають у машину, обов'язково запиши номер. У випадку чого, це буде великою підмогою міліціонерам.

Психологія - річ тонка. Особливо психологія злодіїв.  Тому логічно    в подібній ситуації спробувати удатися до наступного способу. Якщо ти проживаєш на нижніх поверхах (аж до третього), тоді можна обіграти ситуацію так: виходиш на вулицю і з тієї сторони, де в тебе розташовані вікна, кидаєш в одне з них камінь. Нехай уже краще такий збиток, чим дуже  великий.
Якщо злодюжки не мають особливого бажання валити ліс  на  Колимі, їх  це стривожить: вони зрозуміють, що хтось знає, що вони не на своєму місці, і спробують вислизнути  з  квартири.
 Іншого ходу подій бути не може.
А якщо ти живеш на більш високих поверхах, тоді краще підійти до своїх дверей, різко захлопнути її і подзвонити в дверний дзвоник. Після цього прожогом ринутися до виходу. Якщо в зловмисників нормальна людська психіка, вони теж повинні кинутися геть. Навіть якщо вони і винесуть із собою що-небудь  з  речей, то  це  буде  набагато менше, ніж  вони   збиралися  винести.





Спосіб життя і здоров’я

Мета: дати поняття про формування в учнів здорового способу життя, значення навичок і звичок для здоров’я. ознайомити з правилами здорового способу життя. Вчити правильно вибирати спосіб життя.

Здоров'я людини — цікаве й складне явище. Воно завжди привертало і буде привертати до себе увагу не лише дослідників, але й кожної людини. Це поняття таке давнє, що на всіх мовах світу є слово «здоров'я», в усіх народів світу є приказки і прислів'я про здоров'я. Тож усі знають: здоров'я — найцінніший скарб; без здоров'я немає щастя..
Здоров'я — це висока працездатність, гарний настрій, упевненість у собі. Фізичне здоров'я дає гарне самопочуття, бадьорість, силу. Психічне здоров'я дарує спокій, чудовий настрій, доброту, веселість. Соціальне здоров'я забезпечує успішність у навчанні. Але ніщо з цього не дається задарма. Для того, щоб зберегти своє здоров'я, треба докладати неабияких зусиль.
Добре бути здоровим, займатися тим, чим треба, й отримувати від цього задоволення. Але, на жаль, так буває не завжди. Звичайно, на життєвому шляху людини можуть траплятися різні несподіванки, які не залежать від бажань, волі, здібностей самої людини і яким вона не може протистояти — землетрус, повінь, військові конфлікти тощо. Але у звичайних щоденних умовах саме від людини залежить, яку вона вибере життєву дорогу. Вона виявила, що на здоров'я впливає безліч факторів, і найголовніший із них — це спосіб життя.
Спосіб життя — це сукупність стійких форм життєдіяльності людини, які визначають її життєвий шлях.
До найважливіших цих форм належать:
Ø   якість життя (якісні показники, наприклад, як людина харчується, відпочиває, працює тощо);
Ø   рівень життя (кількісні показники, наприклад, скільки коштує її одяг, яка у неї квартира - тобто «вартість» різних сторін її життя);
Ø   стиль життя (узгодженість основних аспектів життя, наприклад, узгодженість одягу, поведінки, макіяжу тощо);
Ø   тривалість і наповненість життя.
Якщо людина з дитинства, з молодих років постійно й наполегливо дбає про своє здоров'я, вона в основу своєї життєдіяльності закладає такі стійкі корисні звички, навички, поведінку, спосіб мислення, сприйняття оточуючих і себе, які й визначають основний її напрямок — шлях здоров'я. Вона обирає здоровий спосіб життя.
Здоровий спосіб життя — це сукупність форм життєдіяльності людини, яка забезпечує її здоров'я та успішний життєвий шлях.
Здоровий спосіб життя передбачає дотримання, звичного виконання певних правил, що забезпечують гармонійний розвиток, високу працездатність, духовну рівновагу та здоров'я людини.
В основі здорового способу життя лежить індивідуальна система поведінки й звичок кожної окремої людини, що забезпечує їй потрібний рівень життєдіяльності й здорове довголіття.
Власне, здоровий спосіб життя - це гармонійна життєдіяльність людини, що сприяє зміцненню і збереженню здоров'я.
При здоровому способі життя його якість, рівень, стиль, тривалість і наповненість значною мірою визначаються такими критеріями:
Ø  спосіб життя сім'ї;
Ø  рівень культури особи;
Ø  місце здоров'я в ієрархії цінностей людини;
Ø  мотивації збереження і зміцнення здоров'я;
Ø  настанови на здорове життя;
Ø  навчання здоров'ю.
Найраціональніше зберігати зміцнювати, відновлювати й примножувати здоров'я, додержуючись здорового способу життя.
Здоровий спосіб життя - це що і як робить людина впродовж свого життя для збереження, зміцнення, відновлення й примноження здоров'я.
Здоровий спосіб життя має такі складові.
1. Достатня якість життя. Вона проявляється у, стійкості життєдіяльності організму в різних умовах та його повноцінний ріст; прагнення до самозбереження та народження здорового потомства; проживання в екологічно чистому природному середовищі та дружньому до людини соціальному оточенні.
Якість життя залежить від харчування, організації роботи, навчання та правильного відпочинку, достатності рухової активності, застережних дій щодо профілактики захворювань та збереження життя.
2.  Рівень життя. Він залежить від умов проживання людини. Для людини потрібні комфортне житло; одяг і взуття для усіх сезонів і погодних умов; зручне місце навчання, роботи; можливість користуватися безпечним транспортом та засобами інформації та зв'язку; належні умови для відпочинку, занять фізкультурою та спортом.
3.  Стиль життя - це манера людини користуватися умовами життя; спілкуватися з людьми; діяти в різних ситуаціях.
4. Тривалість і наповненість життя. З молодих років слід дбати про те, щоб жити довго. Наповнюють своє життя по-різному. Але усім хочеться, щоб життя було цікавим, приємним і корисним. Кожний розуміє це по своєму і відповідно до цього обирає свій спосіб життя.
Людина, яка додержується здорового способу життя, спроможна реалізувати свої задатки і здібності, досягти обраної мети. У благополучних, успішних, щасливих людей серед багатьох цінностей завжди в пріоритеті було здоров'я. Людина, яка цінує своє здоров'я, не ризикує ним.
Бути здоровим хоче кожний. Але не кожному це вдається. Не всі розуміють, що цьому треба вчитися. Можна лише отримати інформацію про життєві навички для здорового способу життя, а розвивати і вдосконалювати навички ї звички кожному доведеться впродовж усього життя. Для збереження і зміцнення здоров'я кожний створює свій власний спосіб життя, свою індивідуальну систему поведінки, яка найкраще забезпечує міцне здоров'я та довге життя.
Здоровий спосіб життя людина вибирає за власним бажанням і переконанням. Правила здорового способу життя вона повинна виконувати із задоволенням.
Загалом, здоровий спосіб життя не вимагає якоїсь спеціальної підготовки, він розрахований на звичайну людину.
Здоровий спосіб життя — це практичні дії, спрямовані на-запобігання захворювань, зміцнення всіх систем організму й поліпшення загального самопочуття людини.
Головне — замислитися про наслідки своїх дій. Зрозуміло, що для того, аби бути здоровим, слід докласти певних зусиль і не набувати шкідливих звичок. Якщо ж із якихось причин вони вже є, то слід ужити всіх заходів, аби їх позбутися.
В основі здорового способу життя лежать такі принципи:
Ø  не набувати шкідливих звичок (паління, алкоголізм, наркотики, ненормативна лексика тощо);
Ø  раціональне харчування;
Ø  оптимальний руховий режим;
Ø  загартовування організму;
Ø  особиста гігієна;
Ø  позитивні емоції;
Ø  інтелектуальний розвиток;
Ø  моральний і духовний розвиток;
Ø  формування й розвиток вольових якостей.
Здоровий спосіб життя формується на таких принципах:
ü  пріоритет цінності здоров'я;
ü  розуміння його цілісності;
ü  відповідальність кожного за власне здоров'я.
Необхідним для формування здорового способу життя є розуміння цілісності здоровя. Не можна дбати лише про фізичне, соціальне чи психологічне здоров'я. Не буде здоровою людина, яка віддає весь свій час фізичним тренуванням, не розвиваючи свої творчі здібності, інтелектуальні задатки. Той, хто хоче бути здоровим, має розвивати мислення, уяву, волю,
На шляху до здоров'я у своєму способі життя слід змінити те, що досі вважалось неважливим. Це — щоденний ритм життя. Необхідно упорядкувати його та дотримуватися всіх його положень. Варто розробити чи скоригувати розпорядки дня і особистої гігієни, навчання і відпочинку, дозвілля і харчування.
Дотримання цих першочергових складових здорового способу життя дозволить зміцнити тіло, буде сприяти емоційному комфор­ту, духовному розвиткові. Людина відчуватиме радість, любов до життя, бажання пізнавати світ, радітиме кожному дню, а багато проблем вирішуватимуться швидко, їх стане менше, навчиться долати життєві труднощі і негаразди.
Спосіб життя з віком змінюється у зв'язку зі зміною потреб. Він має бути забезпечений енергетично, відповідно до віку й умов життя, сприяти зміцненню здоров'я, мати свій розпорядок і ритм.
Здоровий спосіб життя складається не лише з навичок гігієни тіла й культури харчування, але й культури спілкування, моральності, уміння справедливо оцінити свої вчинки й учинки однолітків, уміння прогнозувати результати своєї власної діяльності .Здоровий спосіб життя дозволяє сформувати доброзичливі стосунки з людьми, природою і, нарешті, із самим собою. Доброзичливі стосунки — одна з основ здорового способу життя.
Здоровий спосіб життя не вроджена риса. Він формується поступово впродовж життя. Спочатку формуються корисні для здоров'я звички, а потім і потреба в здоровому способі життя.
Кожна людина впродовж життя набуває різноманітних звичок і навичок.
Звичка — виконання людиною будь-яких дій автоматично, механічно з наступним регулярним повторенням цієї дії. Звичка — це поведінка, спосіб дій, схильність, що стали для людини звичайними, постійними.
Будь-яка дія, якщо повторюється багато разів, може обернутися на звичку. Звичка з'являється при звичайному багаторазовому повторенні тієї самої дії протягом більш-менш тривалого часу.
Наприклад, прокидання вранці в один і той же час, обов'язковий обід з гарячим супом чи борщем, куріння сигарети в колі друзів, виконання вправ з гантелями, вечірні прогулянки всією сім'єю, святкування дня народження з шампанським, ретельне виконання завдань вчителя, загинання сторінок книжки, прибирання інструментів після роботи...
Звички можуть бути корисними і шкідливими.
Звички, які спрямовані на зміцнення здоров'я, не шкодять життю, сприяють формуванню здорового способу життя, — корисні.
Наприклад, фізичні вправи — це корисна для здоров'я звичка. Той, хто її набув, за якийсь час стає активнішим, більш працездатним, може легше впоратися з нервовою напругою й поганим настроєм. Фізичні вправи входять до системи здорового способу життя, оскільки без фізичної активності стан людини значно погіршується, знижуються і його інтелектуальні можливості.
До корисних звичок можна віднести чищення зубів, ранкову гімнастику, читання книжок.
Звички, які завдають шкоди здоров'ю, життю людини або не відповідають культурним нормам суспільства, в якому живе людина, — шкідливі.
Найбільш шкідливими звичками, які можуть сформуватись у шкільному віці, є куріння та вживання алкоголю, вживання наркотичних речовин. Саме ці звички згубно впливають на організм, який формується і ще не має належного рівня захисту від зовнішніх і внутрішніх несприятливих чинників, що часом призводять до незворотних процесів у здоров'ї людини.
Кожна людина має здатність розвивати в собі нові звички, зокрема й ті, що будуть зміцнювати здоров'я. Найголовніше —- це прийняти вольове рішення розвинути корисну звичку.
Люди здобувають різні навички, без яких не можна жити і бути здоровим: вони вчаться сидіти, ходити, користуватися посудом, доглядати за своїм тілом, розв'язувати задачі, робити вибір, спілкуватися, запобігати конфліктам тощо. Усі навички формуються для виконання тих чи інших завдань, у тому числі й для зміцнення здоров'я.
Навички — це уміння виконувати цілеспрямовані дії автоматично внаслідок свідомого багаторазового повторення.
Якщо ви хочете мати навичку, корисну для здоров'я, слід:
Ø  зрозуміти, для чого вона потрібна саме вам;
Ø  набратися терпіння;
Ø  заручитися підтримкою рідних і друзів;
Ø  повторювати дії, доки вони не почнуть виконуватись автоматично
Ø  виконувати їх постійно.
Життєві навички - це здатність людини до адаптації та позитивної поведінки, що дає можливість ефективно вирішувати щоденні проблеми.
До життєвих навичок, що сприяють здоровому способу життя, можна віднести:
І. Навички, що сприяють фізичному здоров'ю.
1. Санітарно-гігієнічні навички:
- особистої гігієни (догляд за тілом, шкірою обличчя, волоссям тощо);
- гігієна одягу, житла.
2. Навички харчування:
- дотримання режиму харчування;
- уміння харчуватися збалансовано, помірно та різноманітно.
3. Навички рухової активності:
- добирати і виконувати фізичні вправи;
- користатися комплексами вправ, спрямованих на збереження і зміцнення постави, органів зору тощо;
- організації активного відпочинку.
4. Навички загартування: - загартовуватись за допомогою водних процедур, повітряних і сонячних ванн.
5. Навички життєвого ритму:
- складання розпорядку дня;
- організації навчання та відпочинку;
- попередження перевтоми.
6. Навички збереження репродуктивного здоров'я:
- збереження і зміцнення фізичного здоров'я;
- запобігання впливу чинників ризику на статеву систему.
ІІ. Навички, що сприяють соціальному здоров'ю.
1. Навички спілкування:
- вербальне/невербальне спілкування;
- активне слухання;
- виражати почуття;
- отримувати зворотний зв'язок.
2. Навички ведення переговорів/відмови:
- вести переговори й управляти конфліктом;
- навички відмови;
- відстоювати свою позицію.
3. Навички співпраці та роботи в команді:
- встановлення контактів та мотивування поведінки;
- оцінювання власних можливостей та внесок у роботу групи;
- відстоювання інтересів;
- впливу та переконливості.
4. Навички прийняття рішення/розв'язання проблем:
- збирання інформації;
- оцінювання наслідків дій;
— прийняття альтернативних рішень проблем;
- аналізу впливу наслідків рішень.
5. Навички критичного мислення:
- аналізувати вплив однолітків та засобів масової інформації;
- аналіз ставлень,
цінностей, соціальних норм, вірувань;
- вміння знаходити важливу інформацію та скористатися нею.
6. Навички, що сприяють безпеці в навколишньому середовищі:
- техногенної безпеки, в побуті, в природі тощо.
ІІІ. Навички, що сприяють психологічному здоров'ю
1. Навички самоорганізації:
- формування впевненості у собі;
- адекватної самооцінки;
- формування самосвідомості;
- встановлення цілей;
- самоконтролю поведінки.
2. Навички управління почуттями:
- виховання культури почуттів;
- управління гнівом;
- вміння долати хвилювання;
- вміння переживати невдачі;
- навички підтримки, психологічної рівноваги.
3, Навички співчуття:
- сприймати і розуміти потреби інших; виражати розуміння;
- вміння надати допомогу та підтримку.
4. Навички запобігання стресу та подолання його негативних наслідків:
- організація часу;
- оптимістичне мислення;
- оволодіння методами психологічного розвантаження.
Якщо вчинки розумні, доцільні, хороші, необхідні самій людині й іншим, вони приносять добро та здоров'я. Чинити так, щоб бути щасливим і здоровим, допомагають правила здорового способу життя, які включають:
ü  позитивну настроєність на здорове та тривале життя;
ü  активний рух упродовж усього життя;
ü  загартовування різними способами;
ü  раціональне харчування та підтримання маси тіла на нормальному рівні;
ü  дотримання такого режиму дня, який відповідає віку;
ü  хороші стосунки з членами родини, друзями, однокласниками, близькими;
ü  формування корисних звичок і позбавлення від шкідливих;
ü  виконання вимог особистої гігієни;
ü  підтримання чистоти й порядку в помешканні;
ü  утримання в чистоті й порядку одягу;
ü  активний відпочинок;
ü  здоровий нічний сон.
Звичайно, від самої людини багато в чому залежить її спосіб життя. Здоровий спосіб життя можна обрати в будь-якому віці, але найкращий результат буде тоді, коли його правил дотримуватися з дитинства. Слід налаштуватися на здоровий спосіб життя, захотіти бути здоровим фізично, розвиненим інтелектуально й духовно. Необхідно дотримуватися гігієни, прагнути чистоти, розумно чергувати роботу й відпочинок, використовувати для зміцнення здоров'я сонце, повітря, воду. Треба раціонально харчуватися, любити фізичну культуру. Окрім того, слід навчитися керувати своїми почуттями й настроєм, жити в злагоді з довколишнім світом.
Не забувайте, знання усіх правил здорового способу життя і навіть виконання двох-трьох з них - це лише літера «А»- з усієї абетки здорового способу життя. Щоб дібратися до літери «Я», потрібно ці правила виконувати регулярно, впродовж усього життя.
Правила здорового способу життя сформулювались внаслідок не тільки наукових досліджень та багатовікового досвіду людей. Це культурний скарб кожного народу. Життя різнобарвне і неповторне, все хочеться спробувати, але його не можна прожити двічі. Тому свої вчинки і їх наслідки на здоров’я потрібно завжди зважувати.
На жаль, дехто не додержується правил здорового способу життя з різних «важливих» причин. Хтось ходить на роботу хворим на грип, ризикуючи своїм здоров'ям та здоров'ям інших заради заробітку, репутації або робочого місця. Іншому важливіше закурити, випити чарку в компанії заради схвалення «друзів», аніж уникнути цих ризиків для здоров'я. Хоча всі вони добре знають застереження лікарів: тимчасові задоволення від куріння, алкоголю негативно позначаються на здоров'ї.
Слід пам'ятати, що другорядних ризиків для здоров'я немає. На здоров'я негативно впливають як шкідливі звички, так і інші види ризикованої поведінки. Наприклад, коли ви переходите дорогу на червоне світло світлофора, порушуєте рекомендації щодо рухової активності, ігноруєте необхідність чергування різних видів діяльності чи порушуєте правила спілкування, то ризикуєте зашкодити здоров'ю.
Кожна людина обирає свій спосіб життя. Хтось звик рано лягати й рано прокидатися, а хтось, навпаки, любить посидіти допізна й довше поспати вранці. Хтось веде активне життя й любить ходити в походи, а хтось сидить удома біля телевізора. Є театрали, котрі не пропускають жодної прем'єри, а є люди, які бувають у театрі раз на кілька років. Хтось любить читати й збирає вдома великі бібліотеки, а в когось удома майже немає книжок.
Усі розуміють значення здорового способу життя. Але обирають його не всі. Результатом несвідомого ставлення до власного здоров'я, недотримання вимог і принципів здорового способу життя є висока захворюваність дітей і молоді.
Так, наприклад:
Ø  47,2 % підлітків мають хвороби органів дихання;
Ø  10,3 % дівчат і хлопців страждають на захворювання нервової системи та органів чуття;
Ø  8,5 % дітей підліткового віку мають хвороби шкіри;
8,2 % підлітків щороку зазнають травмування та отруєння.
Серед причин, що викликають таку захворюваність підлітків, не останнє місце належить тютюнопалінню, адже не курять лише 57% молоді. Серед учнівської та студентської молоді цією шкідливою звичкою уражені від 50 до 74% юнаків та дівчат віком 17-18 років.
На здоров'я молоді негативно впливає і вживання алкогольних напоїв. Хоча всім відомо, як алкоголь впливає на організм, проте 46% опитаних 17-річних юнаків і дівчат уже перебували в стані тяжкого алкогольного сп'яніння, який повторювався у 14% молодих людей.
Здоровий спосіб життя можна обрати у будь-якому віці, але найкращий результат буде тоді, коли його правилам слідувати з дитинства.
Спосіб життя формується непомітно й дуже повільно. Ми можемо копіювати спосіб життя людей, які нас оточують. З часом ми вчимося створювати свій, власний спосіб життя.
Ми можемо копіювати спосіб життя батьків.
Все, що ми робимо впродовж життя, так чи інакше впливає на наше здоров'я.
Те, як ми працюємо й спимо, харчуємось і доглядаємо за своїм тілом, розвиваємо свій інтелект і володіємо своїми емоціями,— впливає на стан різних складових нашого здоров'я.
Є таке прислів'я: «Що маємо — не бережемо, а втративши — плачемо». Вона цілком може стосуватися здоров'я. Хвороби завдають людині багато страждань, роблять її життя безрадісним. Саме вибір способу життя визначає, чи будемо ми здорові, чи нас почнуть переслідувати хвороби.
Здоровим є той, хто виконує своє рішення бути здоровим.
Здоровий спосіб життя не є вродженою рисою. Він формується поступово впродовж життя. Здоровий спосіб життя — це дотримання, звичне виконання певних правил, що забезпечують гармонійний розвиток людини, високу працездатність, духовну рівновагу, здоров'я. Здоровим є той, хто виконує своє рішення бути здоровим.

Питання для обговорення
1.    Як впливає спосіб життя на здоров'я?
2.    Назви принципи, які лежать в основі здорового способу життя.
3.    Як формується здоровий спосіб життя?
4.    Як спосіб життя людини пов'язаний з її здоров'ям? Аргументуйте свою думку.
5.    Схарактеризуй правила здорового способу життя.
6.    Які з них для вас є найважливішими? Поясніть, чому.
7.    Який спосіб життя може приносити користь усім складовим здоров'я?
8.    Що можна порадити людині, яка вирішила дотримуватися здорового способу життя? З чого їй слід починати?
9.    Які корисні звички сформувались у вас впродовж останнього року?
10.    Доведіть, що куріння, вживання алкогольних напоїв, наркотиків не є потребами існування і розвитку людини.
11.    Чи знаєте ви приклади шкідливих звичок, які призводять до захворювань, і корисних звичок, що допомагають зберігати здоров'я?
12.      Поясніть, чому так важко позбутися шкідливих звичок. 










Немає коментарів:

Дописати коментар